MOODTRIP VOOR (MIDDELBAAR) ONDERWIJS
Bij GROEN geloven we in het belang van het bevorderen van het algehele welzijn van jongeren. Dit vormt een cruciale basis voor hun verdere ontwikkeling op academisch, persoonlijk en sociaal-emotioneel vlak.
Doelstelling
De Moodtrip heeft als doel leerlingen bewust te maken van het belang van luisteren naar hun eigen behoeften. De training richt zich op:
Het ontwikkelen van bewustzijn en herkenning van eigen gevoelens en gedrag.
Het vergroten van inzicht in de emoties en gedragingen van anderen.
In groepssessies, ondersteund door mentoren, onderzoeken leerlingen hun persoonlijke behoeften en ontdekken zij welke vaardigheden zij al in huis hebben. Tegelijkertijd werken we aan het versterken van saamhorigheid en veiligheid binnen de klas en het leerjaar, passend binnen het pedagogisch klimaat van de school.
De Moodtrip bestaat uit twee dagdelen (elk dagdeel omvat twee lesuren).
Wat kun je verwachten?
Deel I:
De focus ligt op bewustwording van basisemoties. Leerlingen leren hun eigen emoties te herkennen en krijgen inzicht in hoe deze emoties hun gedrag beïnvloeden.
Deel II:
De bijeenkomst start met een korte terugblik op de vorige sessie. Dit helpt de belangrijkste inzichten te verankeren en dient als opstap naar de nieuwe activiteiten. In dit dagdeel richten we ons op het bewust worden van persoonlijke behoeften en de invloed daarvan op gedrag en groepsdynamiek.
De mentor speelt hierbij een centrale rol. Door samen te reflecteren, begeleidt de mentor de leerlingen in het herkennen van behoeften en het versterken van interacties in de klas. Dit draagt niet alleen bij aan individuele groei, maar bevordert ook de cohesie en het veiligheidsgevoel binnen de groep.